Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, September 9, 2008

Cendawan Sulong Mywish Agrotech



Assalamulaikum...
Ini la rupanya 1st cendawan kami yang kami dapat waktu kursus dulu. Sepatutnya ada 8 beg tapi dah kena serang dek hama lagi 6.
Bersyukur sebab yg balance keluarkan hasil gak. Bertambah semangat la kami. hehe.
Tapi kami mungkin nak lebih aktif dalam bidang product hiliran . Masih dok intai kat mana ada kursus yg ajar kat kawasan berdekatan. BTW, itu baru perancangan dan yg penting kena start dengan process penanaman cendawan dulu.
Kepada para Otai cendawan atau yg dah ceburi bidang nie, bila sebenarnya penting untuk kekalkan kelembapan ? Waktu peram ( 45 ~ 60 hari ) atau waktu tuai ( lepas buka tutup ) atau dari mula peram sampai beg di buat baja kompos... Dah naik kompius dah nie.

2 comments:

Anonymous said...

Salam..

Gumbira... dpt jumpa rakan sepetani di sg. petani.

Projek kat mana?
Nnt boleh saya pi ronda2 kat sana.

Impian Mushroom said...

Assalamualaikum Sdr Shah,
waktu tuai: kelembapan adalah sangat penting.Persekitaran terutamanya lantai semestinya dalam keadaan lembab. Siram lantai sekurang-kurang nya dua kali sehari ketika waktu panas memuncak. Ini bertujuan membantu pertumbuhan cendawan membesar dengan lebih sihat.
Waktu peram (45-60 hari): Ketika proses peram, biasanya saya lakukan dalam keadaan suhu bilik dan kering. Pengalaman saya pernah menempatkankan bongkah peram dan tuai dalam satu bangsal yang sama. Maisilium juga dapat memenuhi bongkah sehingga di tuai. Kesimpulannya, waktu peram, kelembapan tidak penting. Ini bergantung pada kesesuaian tugas sdr.
*berdasarkan pengalaman dan sedikit pengetahuan dari saya. Diharap ini membantu kemusykilan saudara Shah. tq.