Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, October 18, 2008

Hmmm.. Antara 2 pilihan



Assalamualaikum......

Saya menghadapi masalah ngan packing. Tak tahu material ke method yang salah. Semalam dpt feedback dari kawan yg borong cendawan cakap cendawan tu cepat busuk dan berair. Saya cdgkan dia supaya guna sealer walaupon dia lebih suka stapler. Jugak saya bekalkan dia plastic PP tapi yg x berapa clear.

So kepada otai otai dan kekawan, mana lebih baik pakai teknik stapler atau sealer ( heat seal ) ?
Then pakai palstic PP clear atau PP kureng clear ( Kabus skit ) . Jugak kalau penjual tu jual kat pasar, camna nak advise dia cara display dan simpan yang betul.
Jugak kalau letak kat pasar tu, berapa hari bleh tahan..........
Sumbangan idea / nasihat para kekawan dan otai amat di alu alukan.

Susah nie...Dah terbantut order kami.. Dugaannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

4 comments:

kulat said...

Assalamualaikum ....

Pendapat saya sama mcm ayne .... make sure gunakan sponge utk keluarkan angin dr pek cdwn tu. Cari sponge yg agak besar sbg tapak utk letakkan pek cdwn. Lepas tu bari tekan sblm seal pek tersebut so that angin x de dan cdwn pun cantik.

Satu lagu rule yg penting .... make sure jgn siram air sblm petik hasil. Banyak pengusha buat siraman air dahulu sblm memetik hasil. Selalunga cdwn beraiar sbb terlalu byk air yg diserap ketika penyiraman dibuat.

Harap dpt membantu.

TQ

Unknown said...

assalam....
saya syorkan pakai plastik PP 7x10x0.08 untuk 100gm. plastik kelabu tu jenis HD..tak sesuai sebab lembik dan tak menarik.
saya pakai stapler dan cendawn boleh tahan 4-5 hari dalam chiller. Yang penting..jangan sembur air ada cendawan yang sedang kembang. air lebih nanti cepat reput.

Syed Osman Abadi said...

A'kum, saya ada surf internet mencari-cari alat untuk kedap udara bagi bungusan cendawan. Ada satu alat simple untuk kegunaan dapur dirumah dinamakan Household vaccum Packer buatan China, kecil dan tak mahal. Harga USD38.00 satu. Kena order min 5 unit. Saya dah contact company tu. Termasuk currier untuk 5 unit berjumlah USD 380.00. 3-4 hari sampai. Bayaran melalui Western Union. DiMalaysia saya check ada jual satu dealer di Johor. Harga satu RM 580.00. Kena order juga makan masa 2 minggu. Kalau berminat nanti saya contact number. Wassalam. Web nya : http://www.alibaba.com/product-gs/208039834/Vacuum_Packer_DZ280A_vacuum_packer_vacuum.html

Anonymous said...

As the previous comments mentioned water soaked mushrooms is not a good idea when packing.

In regards to this 'vacuum' packing, may i suggest of instead of buying a purpose built vacuum machine, just use a regular house hold vacuum machine of one of those small battery powered ones you use to vacuum your car?

Use a sealent type packing, sealing it will not let any air in it plus tranporting it chilled in a cooler will all help making sure your product arrives to the customer fresh.

Good Luck!